העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 28.03.2024

תסדיר: 2024-03-28

היערכות מסים לקראת תום שנת המס 2011 - חלק ב'

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
600
תאריך: 
24/11/2011
מחבר: 

ויקטור עטיה, עו"ד (רו"ח)

עורך דין ורואה חשבון ויקטור עטיה, הינו בעל ניסיון של מעל 10 שנים בתחום המיסים הפיננסים.
פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

♦ בחלק זה של המאמר נעסוק בעיקר בתכנון המס לקראת תום השנה בנוגע לשינויים שאירעו במהלך השנה החולפת, בניהם, הוראות השעה עפ"י חוק מסמ"ק, המלצות ועדת טרכנטברג שצפויות לקבל תוקף כבר בשנת המס הבאה ובתכנוני מס הקשורים בחברות משפחתיות.
 ♦חוק מסמ"ק (הגדלת ההיצע של דירות מגורים הוראת שעה) 2011 (להלן: "הוראת השעה") -כידוע לכל, הוראת השעה ברובה פוקעת ביום 31.12.2012 למעט האמור בסעיף  5 אשר באופן חריג להוראת השעה  פוקע ביום 31.12.2011. נזכיר כי הסעיף מדבר על הטבת מס החלה על מכירת קרקע פנויה בין התאריכים 15.11.2010 ועד 31.12.2011 כאשר שיעור המס על כל הרווח הריאלי בגין מכירה זו, יהיה מוגבל ל 20% לעומת חישוב המס בשיטה הליניארית אשר עשוי להגיע ל 45% (ואף יותר מכך החל מ 2012) בגין הרווח שעד שנת 2001, כמו כן ההטבה מותנית בבניית 8 יחידות דיור לפחות תוך שלוש שנים מיום מכירת הקרקע. לאור האמור, מומלץ לבעלי קרקעות פנויות, בעיקר אלה המחזיקים בקרקעות שנים רבות ולא לפני שנת 1960 (שלגביהן חלים שיעורי מס היסטוריים מופחתים), לשקול מכירתן עד סוף השנה ויפה שעה אחת קודם שכן מדובר בהטבת מס חד פעמית נדיבה ביותר.
חשוב לציין כי שר האוצר רשאי להאריך את הוראת סעיף זה עד ליום 31.12.2012. עד כה, שר האוצר טרם הודיע אם בכוונתו להאריך תוקף הסעיף ולפיכך רצוי לפעול תחת הנחה כי הסעיף לא יוארך.
 ♦המלצות ועדת טרטנברג (להלן: "ההמלצות")-
לאחרונה פורסמו ההמלצות שכידוע, אושרו על ידי הממשלה, למרות שההמלצות טרם הוסדרו בחוק, רצוי כי נערך.להלן המלצותינו בנוגע להערכות לקראת תום השנה בהקשר של המלצות ועדת טרכטנברג:
א. עפ"י ההמלצות, שיעורי המס על הדיבידנד, ריבית ורווחי הון צפוי לעלות ב 5% משיעורן הנוכחי החל משנת 2012, לפיכך רצוי עד תום השנה למשוך כמה שניתן דיבידנדים מקופת העודפים של החברה ו/או לשלם בפועל ריביות עד תום השנה. לגבי רווחי הון, רצוי לשקול מכירת נכסים וני"ע אשר גלום בהם רווח משמעותי וזאת עד תום השנה. למעוניינים להשאיר אחזקותיהם בנכס, רצוי למכור ומיד לאחר מכן לרכוש חזרה, יתכן ובמסגרת חקיקת ההמלצות יתאפשר לבצע מכירה רעיונית עד תום השנה. חשוב לציין כי אוזכר בהמלצות שהעלייה בשיעור המס תהיה ממועד התחילה בלבד (חישוב ליניארי) אך אין לדעת אם העניין יעבור גם במסגרת החקיקה.
ב. עפ"י ההמלצות, שיעור המס השולי המקסימאלי צפוי לעלות בשנה הבאה ל 48% וזאת בנוסף להחלת מס על הכנסות מעל מיליון ₪ לשנה בשיעור של 2% נוספים, כך שסה"כ שיעור המס עשוי להגיע ל 50%. לפיכך, מומלץ לבעלי הכנסות גבוהות, לפעול באמצעות חברות, יחד עם משיכת  משכורת מהחברה למחיה בלבד. את יתרת העודפים שתיוותר רצוי להשאיר בחברה, עד אשר תהיה נסיגה ממספר סעיפים בהמלצות הועדה שיאפשרו משיכת כספים בשיעורי מס סבירים.
ג. לגבי המלצותינו לפעול באמצעות חברה, נחזק ונאמר שההמלצות אף מציעות לטפל בתופעה זו הקרויה "חברות ארנק" ולפיכך יתכן כי החברות שיוקמו, טרם כניסתן לתוקף של ההמלצות, יהיו מוגנות מההוראות החדשות.
ד. הועדה אף המליצה להפחית את תקרת הביטוח הלאומי ולכן, רצוי לבעלי הכנסות גבוהות אשר שכרם מגיע עד לגובה תקרת הביטוח הלאומי הנוכחית, לדחות חלק מהכנסותיהם (במידת האפשר) לשנה הבאה ובכך לשלם פחות ביטוח לאומי שמגיע עד 16% למבוטחים מסוימים.
♦חברות משפחתיות - עפ"י סעיף 64 לפקודת מס הכנסה, חברה המעוניינת להיחשב כחברה משפחתית, צריכה להגיש בקשה לפקיד השומה 30 ימים לפני תחילת שנת המס, לפיכך רצוי להיפגש לאלתר עם יועצי מיסוי למיניהם על מנת לבחון אם כדאי לסווג את החברה כחברה משפחתית. על כל פנים, המועד האחרון לעשות כן הינו 30.11.2011. במידה וקיימת התלבטות אם כדאי לעשות כן, רצוי להגיש הבקשה בכל זאת שכן ניתן לחזור מהבקשה עם הגשת הדו"ח השנתי. לדעתנו, חברה שביקשה להיחשב חברה משפחתית ובהגשת הדו"ח הודיעה כי אינה מעוניינת בכך, לא תיחשב כחברה שחדלה מלהיות חברה משפחתית מאחר ולא הספיקה ליהנות מכך אפילו שנת מס אחת, האבחנה חשובה מאחר וחברה שחדלה מלהיות חברה משפחתית לא תוכל לבקש זאת שוב במשך 3 שנים מיום שחדלה.
דוגמא לחברה שמומלץ לה לשנות סטאטוס לחברה משפחתית היא חברה המדווחת על הפסדים שוטפים ומנגד משלמת לנישום המייצג משכורת חייבת במס, הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהפסדי החברה המשפחתית ירשמו בתיקו של הנישום המיצג ויקוזזו כנגד משכורתו החייבת במס (יש לשים לב שתשלום שכר מעל חצי מיליון ₪ בשנה יוצר תכנון מס חייב בדיווח) ובכך יוכל הנישום המיצג לחסוך את המס בגין שכרו. כמובן שמדובר בתכנון מס (תשלום שכר מעל חצי מיליון ₪ בשנה הינו תכנון מס חייב בדיווח) אך לדעתנו מדובר בתכנון מס לגיטימי כל עוד מדובר בשכר סביר שהיה משולם גם אם החברה לא הייתה משפחתית.


מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.