העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 28.03.2024

תסדיר: 2024-03-28

עדכון מפסק דין שקורי בעליון

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
570
תאריך: 
24/02/2011

♦ ביום חמישי  10.2.2011 התקיים הדיון בבית המשפט העליון על הערעורים שהגישה רשות המיסים על פסקי הדין שניתנו בעניין בני הזוג שקורי על פסק הדין של המחוזי בתל אביב, שניתן ע"י השופט אלטוביה מגן ובעניין בני הזוג כהן על פסק הדין של המחוזי נצרת שניתן ע"י השופט אברהם אברהם. ערעור המבקש מבית המשפט לבטל את פסקי הדין של הערכאות למטה ולמנוע מבני זוג העובדים יחד חישוב מס נפרד.

♦ הרכב השופטים כלל את כב' השופטים דנצינגר, הנדל ובראש ההרכב ישב כב' השופט ריבלין שהיה אחד השופטים בהרכב שאישר בשעתו בפס"ד קלס את שיטת החישוב הנפרד לבני זוג העובדים יחד.

♦ בא כוח רשות המיסים עו"ד עמי לינדר טען, כי המחוקק קבע, כי ההוראה שבסעיף 66(ד) לפקודה בעניין חישוב מס מאוחד לבני
זוג העובדים בעסק שבו הם מחזיקים 10% לפחות היא הוראה מהותית שהמחוקק קבע ולכן אינה ניתנת להתניה.
כותב מאמר זה, המייצג את בני הזוג שקורי וכהן טען בתשובה, כי הלכת קלס כבר קבעה, כי מדובר בהוראה ניתנת לסתירה וכי לא ייתכן שיש לפרש את הוראת המחוקק בסעיף 66(ד) לפקודה כאילו היא מטילה מס-קנס על כל בני הזוג העובדים יחד , רק משום שיש חשש שבחלק מהמקרים מדובר במניפולציות של ההעסקה.
בית המשפט העליון שמע את טיעוני הצדדים שהיו השלמה לסיכומים שהוגשו עוד קודם לכן וכעת נותר להמתין להכרעתו בעניין.
♦ נזכיר, כי פסק דין שידחה את ערעור המדינה בעליון, עשוי להביא לחיסכון מס של כ-50 אלף שקל לבני הזוג העובדים יחד באותו עסק או חברה שבבעלותם. היום בני זוג כאלו משלמים מס גבוה יותר בהתאם לפרשנות מחמירה של רשות המיסים, בהשוואה לבני זוג שאינם עובדים באותו עסק.
ההערכה שלנו היא, כי מדובר בעשרות אלפי זוגות שעובדים יחד בעסק אחד, כגון: עורכי דין בעל ואישה שעובדים ביחד באותו משרד עורכי דין, בני זוג המפעילים חנות בקניון או בעל מוסך שאשתו עוזרת לו בניהול המוסך ועוד ועוד.רשות המיסים העריכה כי מדובר בהפרש מס של כחצי מיליארד ₪ בשנה.

♦ בפס"ד שקורי קבע כב' השופט מגן אלטוביה כי: "כל אימת שבני הזוג מוכיחים כי לא נעשית מניפולציה בהכנסותיהם לשם ניצול לרעה של החישוב הנפרד, אף אם בני הזוג משיאים הכנסה מיגיעה אישית אין לראות בהכנסת מי מבני הזוג כתלויה במקור של בן הזוג האחר".

וכן כי: "כאשר משולמת משכורת למי מבני הזוג בגין עבודתו, בגין תפקיד המוכח כנחוץ, אשר אלמלא היה ממלא בן הזוג תפקיד זה או משרה זו, היה נדרש לשכור את שרותיו של אחר לשם ביצוע המטלות ובאותו שכר, מתקיימת אי תלות במקור ההכנסה".

♦ כב' הש' אלטוביה דחה את הניסיונות של פקיד השומה לטעון, כי בני הזוג שקורי ביצעו מניפולציות בשכר והבהיר בפס"ד שקורי, כי העובדה שבני זוג מושכים הכנסה ממקור אחד אינה מוכיחה, כי המשכורות הללו אינן "משכורות אמת".
ברשות המסים טענו, כי כאשר בני זוג עובדים ביחד באותו עסק אין חשש, כי בן זוג אחד יפטר את בן הזוג האחר ומכאן ניתן ללמוד על תלות המחייבת חישוב מאוחד.

♦ טענות כותב מאמר זה, המייצג את הזוג שקורי ואת הזוג כהן בשתי הערכאות הייתה כי בן זוג שאינו נרתם למטרות העסק ואינו מבצע כראוי את המטלות המוטלות עליו מעצם טיבו של העסק והתפקיד, הרי שעלול הדבר להביא את העסק לכליה או למצער, למניעת רווח. "העובדה כי בני זוג יוצרים עבורם סביבת עבודה נוחה כולל בבית הפרטי שלהם ועסוקים יומם ולילה בענייני העסק, לא צריכה לשמש להם לרועץ ולחשוף אותם למס גבוה יותר מזה למשל שישלמו שני שותפים או בעלי חברה שאינם בני זוג שמערכת יחסי העבודה שלהם מאפשרת התחשבות הדדית בצרכים אישיים".
♦ לא יעלה על הדעת כי המחוקק רצה להעניש דווקא את הזוגות הנשואים העובדים יחד ולהטיל עליהם מס גבוה יותר מהמקובל.
כעת נותר להמתין להכרעת בית המשפט העליון בעניין זה.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.