העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 29.03.2024

תסדיר: 2024-03-29

מתן אישור קיזוז הפסדים הוא מהותי ולא טכני, וגם - מס הכנסה רשאי לסווג מכירת מקרקעין כמכירה פירותית במקרה בו מיסוי מקרקעין מיסה את העסקה כהונית, אך ההחלטה כפופה לכללי המשפט המנהלי

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
636
תאריך: 
25/10/2012
מחבר: 

סלי אילון, רו"ח

.רו״ח סלי אילון, נשוי+ 3, עד לשנת 2010 שימש בתפקיד בכיר (מנהל תחום קבלנים) במחלקה המקצועית ברשות המיסים, שותף מנהל במשרד "סלי אילון ושות׳ רואי חשבון״,
מרצה באקדמיה בתחום המיסים. מומחה למיסוי מקרקעין, מע"מ, ומס הכנסה. מומחה בתכנוני מס, הסדרים עם רשויות המס, טיפול בבעיות מיוחדות מול רשות המיסים.

 


מתן אישור קיזוז הפסדים הוא מהותי ולא טכני, וגם - מס הכנסה רשאי לסווג מכירת מקרקעין כמכירה פירותית במקרה בו מיסוי מקרקעין מיסה את העסקה כהונית, אך ההחלטה כפופה לכללי המשפט המנהלי/

בפס"ד פלומין (ע"מ 038937-01-1) שניתן לאחרונה, נדונו יחסי הכוחות בין מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, בנוגע לחיוב במס של עסקת מקרקעין. 

הביה מתחילה מכך שמכירת מקרקעין בישראל חייבת במס שבח לפי חוק מיסוי מקרקעין. אבל, אם המכירה תסווג כמכירה פירותית (למשל כמכירת מלאי או כעסקת אקראי) אזי המכירה תהיה חייבת גם לפי פקודת מס הכנסה. 


מדובר בשני חוקים נפרדים, שממסים את אותה עסקה. לכן, לכאורה, העסקה יכולה להתחייב לפי שני החוקים יחד. בפועל, מס שבח שמשולם בגין העסקה יבוא בחשבון כמקדמה על חשבון מס הכנסה, ולא יהיה מיסוי כפול. 

לסיווג העסקה כעסקת אקראי בעלת אופי מסחרי יש השלכות כספיות כבירות: דבר ראשון, המיסוי הוא לפי המס שולי שיכול בקלות להגיע ל 48%, אבל בנוסף יש את החיוב במס ביטוח לאומי, שמוסיף יותר מעשרה אחוז, כך שאנחנו מגיעים למיסוי של יותר מ 60% במקום 20%-25% שהוא גובה מס השבח במכירת נכס שנרכש אחרי 2001. 


פסק הדין הידוע ביותר שמטפל בזכות מס הכנסה לסווג עסקה שמוסתה כבר במיסוי מקרקעין הוא פס"ד עמי חזן שניתן בעליון.  פס"ד פלומין מתייחס בין היתר לאישור על קיזוז הפסדים שנתן פקיד השומה, וקובע כי בעת מתן האישור היו לפני פקיד השומה כל הנתונים ולא התגלו נתונים חדשים מאז. על כך ועל דברים נוספים, מבסס בית המשפט את קביעתו כי אין לשנות את סיווג ההכנסה לעסקת אקראי, ומקבל את הערעור.  


 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.