העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 29.03.2024

תסדיר: 2024-03-29

הקצאת מספר חשבונית כראיה לאמיתות החשבונית

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
760
תאריך: 
23/01/2020
מחבר: 

ישראל בן ציון, עו"ד

ישראל בן ציון, עו"ד

בוגר במשפטים (בהצטיינות) מהקרייה האקדמית קריית אונו . 

הקצאת מספר חשבונית כראיה לאמיתות החשבונית

 כפי שעולה מפרסומי רשות המיסים, בכוונת הרשות ליישם במהלך שנת 2020 את תיקון החקיקה משנת 2009, תיקון 37, לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, סעיף 47(א), לפיו "עוסק מורשה רשאי להוציא לגבי עסקה חייבת במס חשבונית מס שמספרה הוקצה על ידי המנהל", באופן מצומצם.

למעשב בכך עוסק המוציא חשבונית למי שאינו אדם פרטי, שסכומה מעל 5,000 ₪, לא כולל מע"מ, יקבל באופן אוטומטי באמצעות מערכת הנהלת החשבונות, או באופן ידני לאחר פנייה באמצעות ממשק אינטרנטי ולאחר זיהוי דיגיטלי, מספר שאותו מקצה עבורו הרשות לצורך הפקת החשבונית.

המספר הינו מספר ספציפי ממנו לעוסק אחר ספציפי בסכום ותאריך ספציפיים. מספר זה יירשם על החשבונית לצד מספר החשבונית ולעמדת הרשות יהווה חסם משמעותי לאפשרות לקיזוז חשבוניות מזויפות.

לעמדת הח"מ, מדובר בבירוקרטיה נוספת, מעבר לדיווח המפורט, שכבר מחייב את העברת כל פרטי החשבונית המונפקת לרשות. עם זאת, בכך למעשה יש לברך ולקוות כי כעת יוכלו עוסקים נורמטיביים להוכיח באמצעות המספר המוקצה של החשבונית כי אכן מוציא החשבונית היה הגורם המוסמך להוציאה, נקודה שהינה במחלוקת במרבית תיקי החשבונית הפיקטיביות / חשבוניות זרות, ושהדיווח המפורט עדיין לא הצליח להביא לה מזור.


לעמדת הרשות, שהתקבלה לא אחת על ידי בתי המשפט המחוזי הדנים בערעורי מס, אין די בכך שהחשבונית דווחה על ידי המקזז באופן מפורט בכדי להוכיח שגם מוציא החשבונית הנקוב על גבי החשבונית הוציא או דיווח על החשבונית.
(ר' לדוגמא, מחוזי, ע"מ 2255-01-17, פ.ר. עבוד עבודות פיתוח תשתיות ובניה בע"מ נ' מנהל מע"מ חיפה. מיסים לג/2 (יוני 2019) ה-54)

כעת אנו תקווה כי המערכת המקוונת, של הדיווח המפורט, תפעל להוציא הודעת שגיאה בכל פעם שתוזן חשבונית ללא המספר המוקצה הנכון (שהוקצה לה על ידי הרשות לבקשת מפיק החשבונית), ובכך יהיה ראיה ניצחת, ועמידה במבחן הסובייקטיבי (והאובייקטיבי) כי במקום בו החשבונית כללה מספר שהוקצה לה על ידי הרשות וקוזזה באמצעות הדיווח המפורט, כי חשבונית זו הוצאה על ידי מי שהיה זכאי להוציאה. לצערנו כיום בדיווח המקוון הדבר אינו קורה.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.