העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 28.03.2024

תסדיר: 2024-03-28

גילוי מרצון – אפשרי למרות הפרסומים לגבי חשיפת החשבונות בבנק ‏HSBC‏ בג'רזי

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
639
תאריך: 
16/11/2012
מחבר: 

אורי גולדמן, עו"ד

אורי גולדמן, עו"ד

עו"ד אורי גולדמן (שותף - מנהל), בעל השכלה של יועץ מס, מתמחה במיסים (אזרחי ופלילי),באיסור הלבנת הון ועבירות צווארון לבן,
כחלק מנושא זה מתמחה בתת נישה של ייצוג נותני שירותי מטבע (צ'יינגי'ם), חובות דיווח של נותני שירות עסקי, בנושא הימורים באינטרנט,
ועדות עיצומים ועוד. בעל ניסיון ביצוג בתיקי חילוט מורכבים, כולל חילוט זמני, שיחרור תפוסים, ליווי תיקים רחבי היקף המתבצעים במסגרת צח"מ ועוד.

גילוי מרצון – אפשרי למרות הפרסומים לגבי חשיפת בעלי החשבונות של בנק ‏HSBC‏ בג'רזי
לאחרונה פורסם בעיתון הבריטי "טלגרף" ובכלי התקשורת, כי ‎‎רשויות המס בבריטניה קיבלו רשימה מלאה של בריטים ואזרחים זרים, בהם מאות ישראלים (לפי הפירסומים - 602), שניהלו חשבונות בסניף בנק ‏HSBC‏ בג'רזי, אי בתעלה הבריטית (תעלת למאנש) שנחשב למקלט מס.
עפ"י הפירסום, את הרשימה העביר מלשין שזהותו אינה ידועה, שסיפק שמות, כתובות ומאזני חשבונות בשבוע שעבר.
לפי ה"טלגרף", לאותו מלשין מסניף הבנק הרב-לאומי ‏HSBC‏ יש גם את פרטיהם של לקוחות אוף-שור (מקלט מס) עם כתובות מחוץ לבריטניה. ישראל מככבת ראשונה ברשימה זו עם 602 בעלי חשבון, ואחריה צרפת עם 527, ספרד עם 333 וארה"ב עם 117. בסך-הכול מדובר על רשימה של 8,474 בעלי חשבונות באי ג'רזי, שיותר ממחציתם הם תושבי בריטניה.
על אף האמור, מניסיוננו (למרות שהדבר לכאורה אינו במצב האופטימאלי) ישראלים שיש להם חשבון בנק בסניף של HSBC  באי ג'רזי יכולים גם עכשיו, אחרי הפרסומיםבנושא, לפנות לרשות המיסים בהליך של גילוי מרצון, להצהיר על ההון השחור וליהנותמהגנה מפני הליך פלילי.
אמנם הגילוי מרצון יהיה בהתאם לנוהל גילוי מרצון המקורי משנת- 2005 (דהיינו לא אנונימי), אך לטעמנו אין בפרסום הידיעות כשלעצמו כדי למנוע את הגילוי מרצון וזאת על אף שכזכור, על-פי נוהל הגילוי מרצון, אם מתפרסם ברביםפרט כלשהו על אודות חקירה של רשויות המס בנושא מסוים, הרי שמי שנמנה על אותה קבוצהנחקרת פוטנציאלית מנוע מלבקש להיכלל בהליך גילוי מרצון.
בפועל, הגם שרשות המיסים הודיעה שהיא תשים את ידה על רשימת החשבונות של הישראלים, הרי שעד היום זה לא קרה וספק אם זהיקרה בקרוב. מדובר במאבק משפטי ארוך, עד שרשות המיסים תקבל, אם בכלל, את השמות.

ומה לגבי מי שהגיש גילוי מרצון אנונימי לפי הוראת השעה ?
במהלך החודשים האחרונים הוגשו על ידי משרדנו עשרות גילויים מרצון במסגרת "הנוהל האנונימי", ביניהם בעלי חשבון רבים בבנק ב- HSBC , אך גם לגביהם עצם פרסום הידיעות בנושא, אינו מהווה מכשול בפני הנוהל שהוגש, גם אם "החלק האזרחי" של הגילוי עדין לא נסתיים,  וזאת למרות שההליך הוגש באופן אנונימי.
לעניין זה מתחייבת רשות המיסים (בכתב), ע"ג אישור הגילוי, כי המועד הקובע לבחינה: האם לרשות היה מידע לגבי מגיש הגילוי – הוא מועד הגשת הבקשה.
במילים פשוטות, אם מר ישראלי הגיש גילוי מרצון בהתאם לנוהל האנונימי בחודש ספטמבר 2012, ואם הגילוי שלו עומד בשאר התנאים, והוא עדיין לא סיים את "ההליכים האזרחיים" לגבי הגילוי מרצון (חישוב גובה המס), הרי גם אם ייחשף שמו במסגרת גילוי השמות של בעלי החשבונות מסניף HSBC מג'רזי, הרי שאין בפרסום כאמור כשלעצמו בכדי לפגוע בגילוי מרצון שהוגש.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.