העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 08.05.2024

תסדיר: 2024-05-08

הצעת חוק ממשלתית: חילופי מידע בין מדינות

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
690
תאריך: 
06/02/2014
♦ ביום 29.1.14 פורסמה ברשומות הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 200), התשע"ד- 2014 (להלן: "הצעת החוק"). עפ"י הצעת החוק, יתווסף לפקודת מס הכנסה "פרק רביעי: חילופי מידע לפי הסכם בין-לאומי".

♦ סעיף 196 לפקודת מס הכנסה מסמיך את שר האוצר להודיע בצו, כי נעשה הסכם עם מדינה אחרת שעניינו מתן הקלה ממסי כפל, לעניין מס הכנסה וכל מס אחר כיוצא בו המוטלים לפי דיני מדינת ישראל ולפי דיני המדינה האחרת. צו כאמור מקנה תוקף לאותו הסכם על אף האמור בכל חיקוק (להלן – "הסכם למניעת כפל מס"). במרבית ההסכמים למניעת כפל מס יש הוראה המאפשרת חילופי מידע בין רשויות המס של המדינות שהן צד להסכם.

♦ על פי המצב המשפטי הקיים אין אפשרות לאכוף לפי הדין הפנימי הוראה בהסכם בין–לאומי, שאינו הסכם למניעת כפל מס, בין שהוא הסכם דו–צדדי ובין שהוא הסכם רב–צדדי, המאפשרת חילופי מידע וסיוע בענייני מס.
 
♦      הצעת החוק באה לאפשר חילופי מידע וסיוע כאמור בין מדינת ישראל לבין מדינה אחרת לפי הסכם בין–לאומי, גם אם אינו הסכם למניעת כפל מס, וכן לקבוע בדין הפנימי את התנאים והמגבלות לחילופי המידע ולסיוע הן לפי הסכם למניעת כפל מס והן לפי הסכם בין–לאומי אחר לחילופי מידע, תוך יצירת איזון בין תכליות דיני המס לבין ההגנה על פרטיות ושמירת על זכויותיהם של הנישומים.

מוצע לקבוע, כי הוראות הפרק לעניין אופן ביצוע חילופי מידע על פי הסכם בין–לאומי יחולו על הסכם למניעת כפל מס, וכן על כל הסכם בין–לאומי אחר בין מדינת ישראל למדינה אחרת, אחת או יותר, שעניינו מתן סיוע, לרבות חילופי מידע, לשם אכיפת חוקי המס של ישראל, כהגדרתם המוצעת, או אכיפת דיני המס של המדינה האחרת שעמה נחתם ההסכם ("הסכם לחילופי מידע").
 
 ♦בהתאם להצעת החוק, מוצע לאפשר למנהל רשות המסים (או למי שהוא הסמיך לעניין הפרק הרביעי המוצע), להעביר מידע לרשות מס במדינה אחרת בהתאם להסכם בין–לאומי גם אם אינו הסכם למניעת כפל מס, בין על פי בקשתה של אותה רשות מס ובין ביוזמת המנהל.
 
 ♦על פי המוצע, העברת המידע תהיה מותנית בהתקיימותם של שלושה תנאים שמטרתם להגן על פרטיותם של הנישומים שלגביהם המידע המועבר:

1.  המידע דרוש למדינה האחרת לצורך אכיפת דיני המס שלה ורשות המסים היתה רשאית להשתמש באותו מידע לצורך אכיפת חוקי המס בישראל.
 
2. בהסכם הבין–לאומי נקבע, כי המדינה האחרת מחויבת בשמירת סודיותו של המידע ובאבטחתו;
 
3. העברת המידע הותנתה בכך שהמדינה מקבלת המידע תעשה שימוש במידע שיתקבל אך ורק לצורך אכיפת דיני המס שלה, לא תעביר את המידע לגוף אחר באותה מדינה שאינו עוסק באכיפת דיני המס שלה ולא תעבירו למדינה אחרת.
 
 ♦עוד מוצע לקבוע, כי המנהל לא יעביר מידע לפי הסכם בין–לאומי אם העברתו עלולה לפגוע בביטחון המדינה, בשלום הציבור או בביטחונו, בחקירה תלויה ועומדת או בעניין חיוני אחר. כמו כן רשאי המנהל לסרב להעביר מידע למדינה שסירבה להעביר מידע לרשות המסים בישראל לפי הסכם בין–לאומי או שלא קיימה תנאי אחר בהסכם.

 ♦מוצע לקבוע, כי שר האוצר יפרסם הודעה ברשומות על כל הסכם לחילופי מידע שנחתם, כדי להביאו לידיעת הציבור.

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.