העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ש' 11.05.2024

תסדיר: 2024-05-11

הכנסת עבודה, או דמי ניהול?

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
717
תאריך: 
13/11/2014
מחבר: 

נדב הכהן, רו"ח

שותף במשרד רוז`נסקי, הליפי, מאירי ושות`.
מתמחה במס הכנסה, מיסוי מקרקעין, מס ערך מוסף, מיסוי כללי.
יו"ר מערכת "מסים ומעשים".
יו"ר ועדה לקבילות פנקסים.
חבר ועדת ערר למיסוי מקרקעין.

 
הערעור הוגש על ידי קרן תל אביב לפיתוח (להלן: "המערערת"), בגין שומות לשנות המס 2007-2009 (להלן: "השומות"), שהוצאו לה בצו על ידי פקיד השומה (להלן: "המשיב").
 
המערערת חתמה ביום 14.8.2002 על הסכם העסקה (להלן: "ההסכם") עם מר אברהם בן שושן (להלן: "בן שושן"), שהיה בעבר (בין היתר) מפקד חיל הים, מנכ"ל משרד העבודה והרווחה וראש מטה הרפורמה בשירות הציבורי במשרד ראש הממשלה.
 
במסגרת ההסכם נקבע, כי בן שושן ישמש כמנכ"ל המערערת מיום 1.9.2002 ועד ליום 1.9.2005 (עם אופציות להארכת התקופה, מצד אחד, ואפשרויות להפסקת ההסכם, בתנאים מסוימים), וכי התשלום בגין שירותיו ישולם כנגד חשבונית מס – ערוכה כדין – שתוצא למערערת.
 
הצדדים להסכם (המערערת ובן שושן) הסכימו, כי היחסים ביניהם יהיו יחסי קבלן עצמאי-מזמין, וכי לא יהיו ביניהם יחסי עובד-מעביד, וכן צוין בהסכם כי המערערת תקבל את שירותי הניהול מחברת בן שושן, באמצעות בן שושן.
 
במבוא להסכם הצהירה המערערת, כי היא מעוניינת להעסיק את בן שושן כמנכ"ל, ובן שושן הצהיר, כי הוא מעוניין להיות מועסק אצל המערערת בתפקיד מנכ"ל, וכי יש לו את הידע, היכולת והנסיון, הדרושים בכדי לעבוד בתפקיד (כמנכ"ל המערערת).
 
ביום 4.9.2002 הקים בן שושן חברה, בשליטתו המלאה, בשם א. שושן יעוץ ותכנון אסטרטגי בע"מ (להלן: "חברת הניהול").
 
חברת הניהול הנפיקה למערערת חשבוניות בגין שירותי הניהול שסופקו לה על ידי בן שושן, וקיבלה בפועל את התשלומים, בגין שירותי הניהול.
 
בן שושן לא משך משכורת (ואף לא דיבידנדים) מחברת הניהול, וקיבל רכב צמוד וטלפון נייד מהמערערת, שהנפיקה לו תלושי שכר בגין ההטבות הללו (תוך גילום הסכומים, לפי שיעור המס השולי שלו).
במסגרת הפרישה מעבודתו כמנכ"ל המערערת, קיבל בן שושן מהמערערת תשלום עבור פדיון 84 ימי חופשה בלתי מנוצלים, בסך 209,550 ש"ח.
בדוחות הניכויים שלה לשנים 2007-2009 (וגם לפני כן), דווחה המערערת על התשלומים, ששילמה לחברת הניהול, כהוצאה בגין שירותי ניהול.
המשיב סירב לקבל את המוצהר, ותחת זאת קבע, כי הסכומים שקיבלה חברת הניהול מהמערערת מהווים, במהותם, הכנסת עבודה של בן שושן, ולפיכך היה על המערערת לנכות מס במקור (משכרו של בן שושן), וכן לשלם מס מעסיקים ומס שכר (שחל על מלכ"רים ועל מוסדות כספיים).
 
בית המשפט מצא, כי בנסיבות העניין קיבלה המערערת את שירותי הניהול מבן שושן, ולא מחברת הניהול, ועל כן דחה את הערעור והחליט כי "אין להתערב בקביעת פקיד השומה, שלפיה התשלומים ששילמה המערערת לחברת בן שושן במסגרת העסקתו של מר בן שושן אצל המערערת מהווים "הכנסת עבודה" בידו של מר בן שושן".
 
בית המשפט החליט, לאור התוצאה שאליה הגיע, כי אינו נדרש לטענת המערערת, בנוגע לזכות ההתאגדות והפגיעה הנטענת בעקרון האישיות המשפטית הנפרדת, שכן גם ההתקשרות המקורית וגם ההתקשרות המהותית נעשו עם בן שושן, באופן פרסונאלי, ולא עם חברת הניהול (שהוקמה ע"י בן שושן לאחר חתימת ההסכם).
 
בית המשפט בחר שלא להתמודד עם הטענה בדבר ההשלכות האפשריות של כפל המס (שכן חברת הניהול דיווחה, על אותן הכנסות, לפקיד השומה) והעיר, כי טענות אלה כוחן יפה, אם בכלל, במישור יחסיה של המערערת עם בן שושן
 
השופטת הבהירה, בפסק הדין, כי החלטתה אינה פוגעת באישיות המשפטית הנפרדת ובזכות ההתאגדות של חברות הניהול, ואף קבעה כהאי לישנא:
 
"אין באמור בכדי לקבוע כי לא ניתן, באופן עקרוני, לתת שירותי ניהול באמצעות חברה. במקרה שלפני, לא כך נעשה".
 
מכל אלה ניתן להסיק, למיטב הבנתנו, כי לא מדובר בפסק דין מנחה, וטרם הוכרעה המחלוקת בדבר הלגיטימיות (לצרכי מס) בקבלת שירותי ניהול מחברה, הנמצאת בשליטתו של יחיד, שנתן את שירותי הניהול (בפועל).
 
אנו סבורים, כי כאשר חברת ניהול קיימת, שהינה אישיות משפטית נפרדת, שהתאגדה כדין, מתקשרת בהסכם למתן שירותי ניהול - לא על נקלה יוכל פקיד השומה "לייחס" את הכנסת החברה ליחיד, שהוא בעל השליטה בה (לא כל שכן כאשר עסקינן בשליטה בעקיפין, באמצעות חברת החזקות), אלא אם כן כל כספי החברה משרתים, באופן מיידי ומובהק, את צרכי בעל השליטה.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.