העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 29.03.2024

תסדיר: 2024-03-29

רכישת בית לצורך הריסתו ובנייה מחדש נחשבת רכישת קרקע

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
741
תאריך: 
26/05/2016
מחבר: 

סלי אילון, רו"ח

.רו״ח סלי אילון, נשוי+ 3, עד לשנת 2010 שימש בתפקיד בכיר (מנהל תחום קבלנים) במחלקה המקצועית ברשות המיסים, שותף מנהל במשרד "סלי אילון ושות׳ רואי חשבון״,
מרצה באקדמיה בתחום המיסים. מומחה למיסוי מקרקעין, מע"מ, ומס הכנסה. מומחה בתכנוני מס, הסדרים עם רשויות המס, טיפול בבעיות מיוחדות מול רשות המיסים.

 

 רכישת בית לצורך הריסתו ובנייה מחדש נחשבת רכישת קרקע

 

♦ אביעד ענבי רכש בית קרקע בהרצליה פיתוח, בסכום של 13.5 מליוני ש״ח, באמצעות נאמןבהצהרה שהגיש למס רכישה כתב שמדובר ב"דירת מגורים" וביקש מדרגות מס רכישה נמוכות המתאימות לדירה יחידה, וכן כתב כי הוא מתחייב למכור את דירתו האחרת תוך 24 חודשים. אציין כי המוכר דרש פטור ממס שבח. משרד מיסוי מקרקעין הוציא לרוכש שומת מס רכישה כדירה שאיננה יחידה, כי ראה שביום הרכישה היו בבעלותו שתי דירות מגורים נוספותהרוכש הגיש בקשה לתיקון שומה, בה טען שלא מדובר בדירה כלל, משום שנרכשה לצורך הריסה, ולכן יש לחייב אותו כרכישת קרקע.

מיסוי מקרקעין טענו, שהרוכש ניסה לשלם פחות מס על ידי הצהרה שמדובר בדירת מגורים, ורק לאחר שראה שלא יוכל לקבל את ההטבה של דירת מגורים יחידה – שינה את הצהרתו וביקש שיראו בכך קרקעבנוסף, הראו מיסוי מקרקעין שבפועל הבית לא נהרס, אף לא לאחר שנה מיום הרכישה.

♦ למרות טענות מיסוי מקרקעין, ועדת הערר קבעה שאכן מדובר ברכישת קרקע, אולם עשתה זאת בהסתייגות מסויימת. לחברי הוועדה הפריע מאד – ובצדק – שהתיקון נולד מתוך הבנה שהוא לא יוכל לקבל את מס הרכישה כדירה יחידה. לכן, התנו שניים מחברי הועדה את ההחלטה בכך שהרוכש אכן יהרוס את המבנה, תוך חצי שנה מיום ההחלטה.

♦ אציין מספר קביעות חשובות (לדעתי) מההחלטה:

- למרות שהעורר לא התנהל באופן תקין בדיווחים שהגיש, אין בכך מניעה לתקן את השומה.

- העובדה שהמוכר מבקש פטור על דירת מגורים איננה משנה לעניין מס הרכישה – מס הרכישה יקבע לפי כוונתו הסובייקטיבית של הרוכש. במקרה זה, נראה שהרוכש התכוון להרוס את הבית, ולכן יש לחייבו כמי שרכש קרקע.

- הבית לא חייב להיהרס מיד. העובדה שהבית לא שימש למגורים לאחר שנרכש מחזקת את טענת הרוכש שרכש קרקע.

- תכליתו של חוק מיסוי מקרקעין היא מיסוי כלכלי, ואין לחייב במס רכישה שונה מי שרוכש מגרש ריק ומי שרוכש מגרש שיש עליו בית שהוא מתכנן להרוס.

 

♦ תכנון מס ברכישת דירה המיועדת להריסה בנסגרת תמ״א ופינוי בינוי:

 

ישנן דירות רבות הנרכשות כיום, כשהן מיועדות להריסה ובניה במסגרת התחדשות עירוניתאדם מהישוב, שרוכש דירה המיועדת להריסה ובניה מחדש במסגרת פינוי בינוי/תמ״א, מחוייב במס רכישה גבוה מאד אם זו איננה דירתו היחידה.

לפי החלטת ועדת הערר המצ״ב, וכן לפי החלטות קודמות של בית המשפט העליון, אם הרוכש הינו בעלים של דירות מגורים אחרות, הוא יעדיף שיחוייב במס רכישה על קרקע ולא על דירה, שהרי הוא מתכוון להרוס ולבנות באמצעות הקבלן. אם לרוכש אין דירות אחרות, הוא יעדיף שהרכישה תיחשב כרכישת דירה דווקא, כדי שיוכל לקבל את מדרגות המס הנמוכות.

כל אחד מהרוכשים יוכל לפעול על מנת לקבל את ההחלטה הנוחה לו, לדעתי. כל שהוא צריך לעשות הוא לדעת מראש לאיזה מסלול הוא מכוון, ולפעול בהתאם. למשל, אם הוא בעלים של דירות נוספות, הייתי מציע לו בין היתר להימנע מהשכרה של הדירה לאחר הרכישה, עד להריסת המבנה. אמנם, הוא מפסיד כמה אלפי שקלים בחודש כדמי שכירות, אולם במס הרכישה התועלת הכספית תהיה גבוהה היותר.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.