העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 28.03.2024

תסדיר: 2024-03-28

נדחה בטרומית: שקיפות בהצהרת הון לנבחרי ציבור בכירים

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
734
תאריך: 
07/01/2016
מחבר: 

מיכאל כשכאש, עו"ד

מיכאל כשכאש, עו"ד


עורך דין במשרד גולדמן ושות'.

בוגר הפקולטה למשפטים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת-גן, שנת סיום לימודים 2012

סיים התמחות בפרקליטות מחוז ת"א (מסוי וכלכלה). התקבל לחברות בלשכת עורכי הדין בישראל ביוני 2013

מתמחה בעבירות כלכליות, בניהן: עבירות לפי פקודת מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף, חוק מיסוי מקרקעין  והחוק לאיסור הלבנת הון.

 

 

נדחה בטרומית: שקיפות בהצהרת הון לנבחרי ציבור בכירים

 

♦ ביום 06.01.2016 דחתה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את

הצעת חוק שקיפות בהצהרת הון לנבחרי ציבור בכירים, התשע"ו-2015  שיזם חבר הכנסת רוברט אילטוב (להלן: "ההצעה").   

 

♦ על פי ההצעה, בתוך שישים ימים מיום תחילת כהונתם, יגישו ראש ממשלה, שר, סגן שר וראש מפלגה ליושב ראש הכנסת הצהרה שתפורסם ברבים, לרבות באתר האינטרנט של הכנסת ומשרד מבקר המדינה, ובה פירוט ההון, הנכסים, הזכויות, ההתחייבויות והחובות שיש לו ולבני משפחתו פירוט מקורות ההכנסה שלו ובני משפחתו וכן סכומי הכנסה מכל מקור נוסף. ההצעה אף מבקשת לקבוע סנקציה פלילית לפיה יושת קנס בסך של 20,000 שקלים על מי שעובר על הוראות החוק.

♦ בדברי ההסבר להצעה הוטעם שהחוק ישנה את המצב הקיים ויחשוף ניגודי עניינים קיימים של נבחרי ציבור ומקורביהם, יעודד שקיפות, גילוי נאות ויחזק את אמון הציבור במדינת ישראל בנבחריו. שרת המשפטים איילת שקד אמרה בתגובה להצעה שנכון להיום שרים וחברי כנסת נדרשים להגיש הצהרות הון שנבדקות על ידי מבקר המדינה. כשיש ניגוד עניינים על נבחר הציבור להודיע על כך ליועץ המשפטי לממשלה, לכן החששות שמובאות בהצעה מקבלות מענה בהסדרים הקיימים. כמו כן הדגישה השרה שקד שאין להתעלם מכך שמדובר בחשיפת מידע אישי שרובו אינו רלוונטי ועשוי לפגוע בצנעת הפרט.

♦ הדיבור "הצהרת הון" מוכר לנישומים רבים מכוח סמכותו של פקיד השומה להשיג ידיעות לצורך קביעת שומת אמת. מקור סמכותו של פקיד השומה להשיג ידיעות הוא  בהוראת סעיף 135(1)(א) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"). לשון ההוראה: "135 כדי להגיע לידיעה מלאה בדבר הכנסתו של אדם – (1)(א)   רשאי פקיד השומה לדרוש ממנו בהודעה בכתב למסור לו כל דו"ח שיצויין בהודעה, ובכלל זה דו"ח על הונם ונכסיהם של אותו אדם, או של בן זוגו ושל ילדיהם שהם זכאים בעדם לנקודות זיכוי או לנקודות קצבה או על נכסים שהוא משמש לגביהם כנאמנו של אדם אחר; ואולם רשאי אותו אדם לא לכלול בדו"ח את הונו ונכסיו של בן זוגו, אם צירף הצהרה חתומה בידי אותו בן זוג כי יגיש דו"ח נפרד על הונו ונכסיו; הוגשה הצהרה כאמור, יוגש הדו"ח במועד שבו חייב בן הזוג להגיש את הדו"ח כאמור; כל דו"ח לפי פסקה זו יימסר לפקיד השומה במועד שפורש בהודעה ובלבד שלגבי דו"ח על הון לא ייקבע מועד שהוא לפני תום 120 יום מהמועד שהצהרת ההון צריכה להתייחס אליו או מיום הדרישה, לפי המאוחר; וכן רשאי פקיד השומה לדרוש שיתייצב לפניו - בעצמו או על ידי נציגו - וימסור לו את כל הפרטים הדרושים לפקיד השומה לענין בירור הכנסתו ויביא לבדיקה פנקסים, תעודות, חשבונות, ודו"חות שפקיד השומה יראה בהם צורך; אך פקיד השומה - למעט עוזר פקיד שומה וגובה ראשי - רשאי לדרוש שיתייצב בעצמו, בין עם נציגו ובין בלעדיו, כרצונו של האדם;"

♦ בהקשר זה ראוי לציין שבניגוד להצעה, לפיה המידע שמתקבל אגב השימוש בהצהרות הון יהא חשוף לכל, המידע שמתקבל ברשות המסים אגב השימוש במנגנון זה, נותר סודי מכוח הוראת סעיף 231(א) לפקודה. לשון ההוראה: "231(א)   הממלא תפקיד רשמי בביצוע הפקודה, או המועסק בביצועה, חייב לראות כל תעודה, ידיעה, דו"ח, רשימת שומה או העתק מהם, והם מתייחסים להכנסתו של אדם או לפרט שבהכנסתו כדבר שבסוד ושבמהימנות אישית ולנהוג בהם על דרך זו."

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.