העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 29.03.2024

תסדיר: 2024-03-29

מס על עיזבון/ירושה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
614
תאריך: 
29/02/2012
מס על עיזבון/ירושה
לאור רוח הדברים ולאור פרסום הצעת החוק שבכוונתם של חברי הכנסת ובראשם ח"כ שלי יחימוביץ בעניין החייאת מסה עיזבון, משרדנו מצא לנכון להציג סקירה ולו על קצה המזלג בעניין המס על העיזבון.
חוק מס עיזבון, התשי"ט-1949 (להלן: "חוק מס עיזבון ") – היה קיים בישראל עד 1981. בשנת 1981 הוא בוטל. חוק מס עיזבון הטיל מס בשיעור פרוגרסיבי ש לעד 60% מהעיזבון במדרגות הולכות ועולות. ביחס למדינות מערביות מפותחות, מדינת ישראל הינה המדינה היחידה בעולם המערבי שאין בה, נכון למצב הקיים היום, מס על העיזבון. בארה"ב יש מס עיזבון מעל 700 אלף דולר ראשונים,לזוג יש מס פרוגרסיבי שהולך וגד לעד 45%. יש מדינות בעולם המערבי למשל בלגיה שמס עיזבון הוא עד 30% אבל אם זה לא עיזבון/ירושה לקרוב מדרגה ראשונה אזי מס העיזבו ןיכול להגיע עד 80%. בהולנד מס עיזבון מגיע עד 27% אבל אם מדובר ביורש שאיננו ילד של המוריש אזי מס העיזבון מגיע עד 68%. ביפן העיזבון על ילדי  המוריש הינו עד 70% ולמבוגרים עד 84%. בשנת 99 מונתה ועדה לרפורמה במיסוי ,הידועה בכינויה ועדת בן בסט (להלן: "הועדה"), בראש הועדה עמד פרופ 'אבי בן בסט שהיה מנכ"ל משרד האוצר באותה העת. המלצות הועדה היו,בין היתר, על החייאתו של מס העיזבון בשיעור "מופרז" של 10% וגם זה רק עיזבון מעל מיליון דולר לזוג, ההצעה לא התקבלה.
הסיבות למה יש צורך להטיל מס על העיזבון:
1.      ליורש יש גידול ביכולת הכלכלית שלו, זה כמו כל הכנסה אחרת עבורו, היורש מעולם לא עבד עבור אותה ההכנסה ולעולם לא שילם מיסים עבור אותו ריווח שנצמח לו ערבה הורשה.
2.      אם רוצים לצמצם פערים שמונצחים מדור לדור, לצמצם את אי השוויון שקיים בחברה,אם אנחנו רוצים להגדיל את שוויון ההזדמנויות בחברה אנחנו צריכים לצמצם את הפער ביןענייםלעשיריםוזהמהשעושהמסעיזבוןבמיוחדשמדוברבפערשלאהיורשיצראלאהדורותהקודמים - המורישים. מס העיזבון יוצר שוויון, שוויון וניטראליות המס צריך להיות כזה שהוא לא מכווין התנהגות ומעודד פעולה כזו או אחרת, ולכן להטיל מס עיזבון יוצר מצבים שווים לאנשים שונים שאחד מכר ואחד לא מכר, ערב פטירתו.
הסיבה למה אין צורך להטיל מס על העיזבון:
הסיבה העיקרית למה לא הטיל מס על העיזבון הינה בטוענה, כי המוריש שילם את מלאו המס בעת שהשיג את נכסי העזבון לידיו, כלומר, באם יוטל מס על העיזבון, מס העיזבון הינו בבחינת כפל מס.
יש לבחון את הכדאיות הכלכלית שלגביית מס העיזבון טרם הטלתו, שכן, מוחם של בני עמנו היושבים בציון ידוע בתחכומיו הרבים וסביר כי הטלת מס זה תביא יחד איתה תכנוני מסרבים ומגוונים כך שעלות גביית המס עשויה להיות גבוהה מהתמורה. יחד עם זאת, כל גביית מס איננה פשוטה ואף חשש דומה היה גם ערב חקיקת המס על רווחי בבורסה כאשר לימים נודע כי חשש זה מופרך לחלוטין. יתרה מזאת, גם מערכת האכיפה בישראל אינה קופאת על שמריהו היא בהחלטת משתכללת עם השנים כך שגם אם בנקודת ההתחלה עלות גביית המס תהיה יקרה מסך התמורה הרי שבסופו של הדבר העניין ישתלם.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.