העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 19.03.2024

תסדיר: 2024-03-19

מטבעות דיגיטליים בפשיטת רגל

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
761
תאריך: 
27/02/2020
מחבר: 

שמואל גולדפדן עורך דין

שמואל גולדפדן עורך דין

 עו"ד שמואל גולדפדן, עורך דין להשקעות הון ונכסים דיגיטליים.

עוסק ברגולציה בעולם הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים, כגון ביטקוין.

 

 

מטבעות דיגיטליים בפשיטת רגל -


תעשיית המטבעות הדיגיטליים המתפתחת סיפקה בשנים האחרונות תקדימים בעולם המשפט. פרשיית פשיטת הרגל והשיקום של בורסת הביטקוין מאונט-גוקס נותנת הצצה מעניינת לתופעה.

 

מאונט גוקס קרסה ונכנסה להליך פשיטת רגל ביפן בשנת 2014, אחרי שהאקרים גנבו את רוב הביטקוין שהחזיקה עבור לקוחותיה. לפי הדין היפני, חובות החברה בגין 650,000 ביטקוין שאיבדה נאמדו והוקפאו בשווי של כחצי מיליארד דולר לפי ערך הביטקוין באותו זמן ($480) והיו לה 200,000 ביטקוין כנכסים שנועודו לחלוקה בין הלקוחות.

 

 

בועת הביטקוין של 2017 יצרה סיטואציה נדירה מאד בתיקי פשט״ר, כשהביטקוין שהחברה החזיקה עלה על שווי כל חובותיה והגיע בשיא הבועה עד לפי עשר מסך החובות. דיני פשט״ר ביפן מאפשרים במצב כזה לחברה לפרוע את חובותיה ולשמור לעצמה את יתר הנכסים – דבר שיצר עוול אבסורדי במקרה הזה. בעקבות המצב נקבע שהתיק יעבור מפשיטת רגל להליך שיקום אזרחי, שבו החברה תחלק לנושים את הנכסים עצמם (הביטקוין) ולא את ערכם בזמן הקריסה.

 

 

אלא שהבעיות לא הסתיימו בזה ובעקבות הסיטואציה החדשה, חברתCoinlab  שתבעה את מאונט גוקס על הפרת חוזה עוד לפני הקריסה, הגישה בקשה לתיקון גובה התביעה מ-75 מיליון דולר ל-16 מיליארד דולר – מה שחסם את האפשרות לבצע חלוקה לנושים לפני שתוכרע התביעה שלה. באוגוסט 2019 הכריע בית המשפט ש- Coinlab תקבל פצוי של 4 מיליון דולר בלבד, שהועלה אחר כך ל-10 מיליון. ערעור נוסף בתיק הוגש אך נראה שהתיק כבר מתקרב לסיומו.

 

 

נושים שמעוניינים בנזילות, זכאים למכור את תביעתם לקרנות השקעה הפועלות בתחום, שלאחרונה העלו את גובה ההצעה לשיא של $1,300 לביטקוין. חשוב לדעת שמכירה כזו עלולה להוות אירוע מס בהתאם לדין שחל על התובע. נושים שימתינו בסבלנות לחלוקה, צפויים ע״פ ההערכות לקבל 15-18% מהביטקוין שאיבדו. במידה ויימצאו בעתיד מטבעות נוספים שנגנבו, הם יחולקו בין הנושים.

 

לקריאת חומר נוסף בנושא בהרחבה, ר' בקישורית : https://pdfhost.io/v/Zzqdrip.__pdf.pdf

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.