העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ש' 11.05.2024

תסדיר: 2024-05-11

ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית יזכו להקלות דיווח על חשבונות בנק

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
631
תאריך: 
09/08/2012
מחבר: 
ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית יזכו להקלות דיווח על חשבונות בנק /
בשנים האחרונות, רשויות המס בארה"ב החמירו את האכיפה והענישה כלפי אזרחים בעלי חשבונות בנק בחו"ל לא מדווחים. אנחנו יכולים לראות זאת בלחץ המסיבי שהפעיל ה-IRS מול בנקים בשוויץ לחשוף מידע אודות בעלי חשבונות (לחץ שהוביל לכך שבעלי אזרחות אמריקאית לא יכולים לפתוח חשבונות בנק בשוויץ), בחשיפת תכנוניי המס של חברות אמריקאיות גדולות, ובקנסות גבוהים המוטלים על אזרחים שלא דיווחו על חשבונות בנק בחו"ל שבבעלותם.
הקנסות הגבוהים שהטילו רשויות המס על בעלי חשבונות זרים יכולים להגיע לסכומים של עד 50% מהיתרה בחשבון הבנק והוטלו גם על בעלי אזרחות כפולה שאינם חיים בארה"ב. מהלך זה הוביל למצב בו בעלי דרכון אמריקאי החיים במדינה אחרת ומנהלים שם חיים שלווים וחוקיים, הפכו בן לילה ל"פושעים" ומעלימי הכנסות הכפופים לדין הפלילי בארה"ב. ברחבי העולם ישנם למעלה מ-5 מיליון בעלי אזרחות אמריקאית שאינם חיים בארה"ב בינהם כמה אלפי ישראלים.
במהלך חודש יוני 2012, הצהירה רשות המיסים האמריקאית על תוכנית חדשנית שמטרתה לעזור לבעלי אזרחות כפולה שאינם חיים בארה"ב, להתמודד ביתר קלות עם חובת הדיווח על חשבונות בנק זרים המוטלת עליהם. ההליך החדש יאפשר לכל אמריקאי בעל אזרחות כפולה שאינו חי בארה"ב, לדווח על חשבונות בנק נוספים שבבעלותו מבלי לשלם קנסות. כל זאת אם יגישו דוחות מס של 3 השנים האחרונות וידווחו על חשבונות בבנקים שאינם אמריקאים במהלך 6 השנים האחרונות.
העובדה כי ה-IRS  לא התאמץ לאכוף את הדרישה לדיווח בקרב אזרחים בעלי אזרחות כפולה, יצרה מצב בו אזרחים רבים לא היו מודעים לכך שהוטלו עליהם קנסות שלעיתים קיבלו גם כפל קנס. בניגוד לתוכניות קודמות, בהם ניתן היה להגיע להסדר חובות מול ה-IRS ואף לשלם חצי מהקנסות (תוכניות Amnesty הידועות), התוכנית החדשה תאפשר לדווח בקלות רבה על חשבונות הבנק מבלי להיות כפוף לקנס כלשהו כל עוד הקנסות אינן גבוהות מ-1500$ בכל שנה במהלך 3 השנים האחרונות.
חשוב לציין כי ישראלים המחזיקים בדרכון אמריקאי ובעלי חשבון בנק מחוץ לארה"ב, אינם כפופים למיסוי כלשהו כל עוד הנישום אינו מתגורר בדרך קבע בארה"ב, לפיכך אין חשש ממיסוי ההון הצבור בחשבון. בנוסף, הסכם למניעת כפל מס בין ישראל לארה"ב (DTA) מבטל את האפשרות למיסוי כפול ולכן ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית המחזיקים כספים הנמצאים בבנקים ישראלים או זרים, כפופים למס הישראלי ולא למס האמריקאי.
בהתאם למצב הכלכלי העולמי הרעוע משתדל ה-IRS האמריקאי, לעשות כל שניתן ע"מ להגיע לכספים שלא דווחו הנמצאים בחשבונות בנק בחו"ל. המאמץ הכללי כולל פנייה לממשלות ובנקים בינלאומיים לקריאה לשיתוף פעולה עם רשויות המס, אך היום בו בנקים בינ"ל "יעמדו דום" לכל דרישה של רשויות המס בארה"ב, נראה רחוק מאד אם בכלל.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.