העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 28.03.2024

תסדיר: 2024-03-28

חלוקת עזבון ראשונה בין יורשים פטורה מתשלום מס שבח

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
610
תאריך: 
31/01/2012
מחבר: 
 
 חלוקת עזבון ראשונה בין יורשים פטורה מתשלום מס שבח /
סעיף 5 (ג)(4) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963 קובע: "לענין סעיף קטן זה, חלוקת נכסי עזבון בין יורשים, לא יראוה כמכירה, ובלבד שאם במסגרת החלוקה ניתנה תמורה בכסף, או בשווה כסף
שאינו נכס הנמנה עם נכסי העזבון, יראו את חלק העזבון שבשלו ניתנה התמורה כאילו נמכר. לענין זה,"חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים" - החלוקה הראשונה של נכסי העיזבון בין היורשים לאחר ההורשה, בין אם נעשתה לפני רישום צו ירושה או צו קיום צוואה, כמשמעותם בחוק הירושה, תשכ"ה- 1965, ובין אם נעשתה לאחר רישום כאמור...".
הסעיף מקנה פטור ליורשים שמחליטים לחלק את נכסי העיזבון באופן שונה מצו הירושה או צו קיום צוואה. הסעיף קובע מספר תנאים לקבלת הפטור על ידי היורשים:
1.       חלוקה "פנימית" בנכסי עזבון
2.       "חלוקה ראשונה"
3.       מועד לסיום חלוקת עזבון
 
בדרך כלל חלוקת נכסי עזבון תעשה במסגרת "הסכם חלוקת עזבון בין היורשים" (להלן: "ההסכם"). ההסכם נחוץ, לרוב, כשמדובר בנכסי המקרקעין של המוריש וכאשר היורשים מעוניינים לחלק את הנכסים באופן יעיל עבורם, ולא עפ"י הדין או הצוואה. כפי שיפורט להלן, החוק מאפשר פטור מתשלום המס גם לאחר רישום הנכסים עפ"י הדין או הצוואה בלשכת רישום מקרקעין (טאבו). המטרה העיקרית של ההסכם היא להסדיר באופן חד משמעי את החלוקה של כלל נכסי המקרקעין של המוריש בין היורשים. בהתאם, הסכם חלוקת עזבון יכלול רשימה מפורטת של נכסי המוריש אותם הם מבקשים לחלק. ברוב המקרים, קיימים פערי שווי מהותיים בין הנכסים בעזבון. לפיכך ובגלל פערי שווי הנ"ל חלוקת נכסים לא תהיה שווה בין היורשים והם יצטרכו להשלים את הפערים בכסף או בשווה כסף ("תשלומי איזון"). עקב דרישה ברורה של החוק ל"חלוקה פנימית" של הנכסים, כאמור לעיל, יש צורך בתשלומי איזון בגין העברת הנכסים בין היורשים מכספי או מנכסי עזבון בלבד. כלומר, על מנת לקבל את הפטור כאמור אין לבצע איזון ממקור "חיצוני" או מחוץ לנכסי עזבון.
למשל, שני יורשים קיבלו בירושה עפ"י דין דירה וכספים בחשבון עו"ש. במסגרת הסכם חלוקת עזבון אחד היורשים מקבל את כל הזכויות בדירה, והשני מקבל תשלומי איזון, בגין העברת זכויותיו בדירה, מכספים הנמצאים בחשבון עו"ש. לכאורה החוק לא דורש שמירה על יחסי השווי בין היורשים לאחר החלוקה. אומנם, אם נעשה שינוי משמעותי והפער לאחר חלוקה נהיה מהותי וזאת ללא כל הסבר סביר יצטרכו היורשים להוכיח למנהל מיסוי מקרקעין, כי החלוקה נעשתה ללא תמורה מחוץ לנכסי עזבון (ר' לענין זה הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין 7/10).
תנאי נוסף לקבלת הפטור, הוא ביצוע חלוקה ראשונה בין היורשים "בין אם נעשתה לפני רישום צו ירושה או צו קיום צוואה, כמשמעותם בחוק הירושה, תשכ"ה- 1965, ובין אם נעשתה לאחר רישום כאמור". עפ"י לשון החוק גם לאחר סיום הליך רישום צו ירושה או צו קיום צוואה בלשכת רישום מקרקעין (טאבו) הפטור עדיין יחול על החלוקה שתעשה בין היורשים. בדרך כלל, בירושה עפ"י דין או עפ"י צוואה לא מפורטת היורשים מקבלים את הנכסים מבלי שנעשתה חלוקה קונקרטית או ספציפית וכתוצאה מכך, עובר זמן רב עד שהיורשים מחלקים את הירושה ביניהם, בין היתר, לוקח זמן להכין מסמכים, להגיע להסכמות וכד'. לפיכך, רישום הנכסים עפ"י דין או צוואה יכול להסתיים בטאבו, מבלי שנעשתה חלוקה. לפיכך ועל מנת שלא להשאיר את היורשים בשותפויות לא רצויות על הנכסים, החוק מקנה פטור ליורשים גם לאחר רישום "ראשון" בטאבו. על כן, היורשים יכולים לבצע חלוקה ורישום נכסים בטאבו ב"שנית" גם לאחר שנים רבות.
חלוקה ראשונה לא חייבת להיות בסמוך לפטירת המוריש / מצווה.
 
אי תכנון נכון של החלוקה הראשונה עלול להוביל לחבויות מס גדולות ועל כן יש לעשותו בצורה נכונה וליווי משפטי "ומיסויי" מתאים.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.