העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 29.03.2024

תסדיר: 2024-03-29

חילופי מידע בין מדינות עפ"י הסכם בין לאומי

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
693
תאריך: 
27/02/2014
מחבר: 

ויקטור עטיה, עו"ד (רו"ח)

עורך דין ורואה חשבון ויקטור עטיה, הינו בעל ניסיון של מעל 10 שנים בתחום המיסים הפיננסים.
פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

 

חילופי מידע בין מדינות עפ"י הסכם בין לאומי /

ביום  29.1.2014 פורסמה הצעת חוק על פיה הוצע להרחיב את סמכותה של רשות המיסים להחליף מידע בנושא מיסים עם מדינות נוספות של ישראל יש איתן הסכם בינלאומי בלבד כאשר טרם הצעת החוק ניתן היה להחליף מידע זה רק עם מדינות החתומות עם ישראל על אמנת מס.

משמעותו של צעד זה הוא הרחבה משמעותית של נגישות רשות המס בישראל למידע בנוגע לנכסי ישראלים מחוץ לגבולות המדינה. צעד זה יחד עם צעדים נוספים, מאותת לציבור הנישומים בישראל, כי ממשלת ישראל בדומה לממשלות נוספות במערב מכריזות מלחמה בהון השחור ולא רק בהון השחור המקומי אלא גם בהון השחור ה"לכאורה" לגיטימי המצוי מחוץ לגבולות המדינה (ור' לענין זה - FATCA).

ישראלים רבים חשו די בטוחים במשך שנים רבות כאשר נהגו להסתיר את ממונם הרב במדינות זרות בייחוד במדינות שלישראל אין אמנת מס חתומה אך לאור הצעת חוק זו המצב שונה בתכלית ונראה, כי לא מדובר בצעד למראית עין בלבד. זאת ניתן להיווכח בעיקר לאור פרשיות מס בהיקפים אדירים שנולדו עקב חילופי מידע כך שככל הנראה "תאבונה" של רשות המיסים רק "נפתח" לאור הצלחותיה בעניין ולפיכך מצאה היא לנכון לשלוח את זרועה הארוכה גם למדינות פחות נגישות ששם כנראה ההון השחור אף גדול הרבה יותר.

יש להזכיר גם, כי הצעת החוק כוללת בתוכה סייגים שתפקידם לשמור במעט על פרטיותם של הנישומים כאשר סייגים אלה קובעים כי המידע המוחלף הינו מידע בנושא מיסים בלבד מצד שני המדינות והוא לא ישמש אלא בענייני מס בלבד. כמו כן, אף אחת מין המדינות לא תוכלנה להעביר מידע שקיבלה לגורמים נוספים לרבות גורמים בתוך גבולותיה שאינן רשות מיסים.

לאור האמור נראה, כי רוב מדינות העולם הפנימו שהמלחמה על המס איננה מלחמה בין המדינות עצמן אלא בינן לבין אזרחים פורעי חוק באשר הם ובאשר תושבותם. כך למעשה, שיתוף פעולה בין המדינות יביא לאכיפה וגביית מס יעילה יותר עבור כל מהמדינות כך שלבסוף תצאנה כולן נשכרות.

לצד הדברים לעיל חשוב להזהיר מפגיעה בפרטיות, שכן העברת מידע למדינות שאינן בעלות שלטון חוק ראוי, עלולה להוביל לחוסר שליטה במידע שעשוי להגיע למחוזות לא רצויים.

נראה כי לאור הידוק הטבעת ו"סגירת" רשות המסים המתקרבת ובאה, מוטב כי הישראלים המחזיקים כספם במדינות כאלו ואחרות ישקלו הליך של גילוי מרצון בטרם רשות המסים תגיע אליהם.
הליך זה, אם נעשה בצורה מקצועית ועם ליווי מתאים, צריך להישקל על ידי אותם מחזיקי כספים בשיקול עלות-תועלת (יש גם תועלת בשינה טובה יותר בלילה ובאפשרויות בלתי מוגבלות של שימוש בכספים על ידי אדם ויורשיו).   

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.