העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 28.03.2024

תסדיר: 2024-03-28

היחס בין פריסה הכנסה למספר שנים ופטור ממס הכנסה לנכה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
665
תאריך: 
13/06/2013
מחבר: 

ויקטור עטיה, עו"ד (רו"ח)

עורך דין ורואה חשבון ויקטור עטיה, הינו בעל ניסיון של מעל 10 שנים בתחום המיסים הפיננסים.
פרסם חומר מקצועי בתחומי התמחותו במסגרת תפקידו כעורך דין במשרד גולדמן ושות'.
במסגרת זו נמנה גם על צוות עיתון מס פקס - העיתון המקצועי לענייני מסים.

היחס בין פריסת הכנסה למספר שנים ופטור ממס הכנסה לנכה /
♦ פקודת מס הכנסה מאפשרת בתנאים מסוימים לפרוס הכנסה המתקבלת בשנה מסוימת למספר שנים . הגיונה של הוראה זו הוא בכך שההכנסה האמורה משקפת תקבול בגין מספר שנים יחד בשנה אחת. למשל, הפרשי שכר המחושבים בשנה מסוימת בעבור מספר שנים שחלקן קודמות לשנה בה התקבלה ההכנסה ועוד. ההוראה מעוגנת בפקודת מס הכנסה בסעיף 8(ג), עפ"י הסעיף מתאפשרת פריסת ההכנסה עד שש שנים (כולל) שקדמו לשנה בה נתקבלה ההכנסה ולגבי הכנסה מיגיעה אישית ניתן אף לפרוס ההכנסה קדימה (באישור המנהל) עד ארבע שנים (כולל) מהשנה שבה התקבלה ההכנסה.
בחירת אופן הפריסה (קדימה או אחורה) הינה בידי הנישום אשר רשאי כמובן לתכנן באופן לגיטימי את דיווחיו לרשויות המס על מנת למזער את תשלומי מיסיו עד כמה שניתן. לפיכך אם הכנסותיו בשנים הקודמות נמוכות מהכנסותיו הצפויות בשנים הבאות רצוי כי יבחר לפרוס הכנסה זו אחורה ואם ההיפך אז כמובן רצוי כי יבחר ההיפך.
♦ עד כה הדברים ברורים ופשוטים אך כידוע חוקי המס סבוכים ומורכבים בעיקר בנוגע למקרים חריגים . אחת המחלוקות הידועות בעניין הפריסה הינה השאלה האם בפריסה קדימה או אחורה הנישום רשאי לדרוש את הפטור לנכה לפי סעיף 9(5) לפקודה (בהנחה והוא זכאי לפטור זה) עבור כל אחת משנות הפריסה או שמא רשאי הוא לדרוש פטור זה עבור שנת ההכנסה בלבד. עמדת רשויות המס הינה כי הפטור יינתן רק עבור שנת ההכנסה בלבד מאחר ולשיטתם הפריסה נועדה רק לשם חישוב המס והיא אינה יוצרת הכנסה בפועל בשנות המס האחרות. לעומת זאת, הנישומים יטענו כמובן ההיפך כך שלשיטתם הפטור יינתן בעבור כל אחת משנות הפריסה ובתנאי שהוא זכאי לפטור זה בכל אחת משנות מס אלה, שכן לדעתם הפריסה נועדה לשקף נכונה את ייחוס ההכנסה לשנת המס ולכן אם באותה שנת מס הוא זכאי לפטור הרי שיש לאפשר לו לדרוש אותו עבור כל אחת מהשנים.
♦ מחלוקת זאת הגיעה לפתרונה בבית המשפט העליון (פס"ד שרל שבטון) אשר קבע באופן מפורש כי הפטור יינתן בכל אחת משנות הפריסה. פסק דין זה נתן מענה כשמדובר בפריסה קדימה אך לדעתנו קל וחומר כי יש להחיל את אותה הלכה גם בפריסה אחורה שהינה פריסה פשוטה יותר שחישובה נעשה מיד ללא צורך בדיווחים נוספים תוך שכל הנתונים ידועים מראש להבדיל מפריסה קדימה שבעת עריכתה טרם ידוע אופי ההכנסה בעתיד.
♦ למרות הפסיקה האמורה, רשויות המס טרם הפנימו את רוע הגזירה מבחינתם והדבר משתקף בטופס 116ג שהינו טופס בקשת הפריסה שבו עדיין מצוין כי לא יינתנו פטורים בשנות הפריסה למעט בשנת המס שבה התקבלה ההכנסה. זהו המקום להזכיר לרשות המיסים כי הלכה מבית המשפט העליון הינה הלכה מחייבת ושווה היא להוראת חוק לכל דבר ועניין כך שטופס זה מחיל למעשה פרטים והוראות המנוגדות לחוק ולכן מכובד יהיה מבחינת רשות המיסים לו הוראה זו לא הייתה מצוינת כלל בטופס זה.
♦ לסיום: כשם שרשות המסים מצפה מנישומיה שיתנו גילוי נאות כאשר הם בוחרים לדווח על הכנסותיהם שלא בהתאם לדין, כך ראוי כי רשות המיסים תפעל בעצמה בגילוי ותציין כי הוראה זו מנוגדת לדין שכן ישנם לא מעט נישומים אשר אינם מודעים לדין והם עלולים ללכת שולל אחר הוראה זו המנוגדת לדין כאמור.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.