העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 28.03.2024

תסדיר: 2024-03-28

הגבלת השימוש במזומן (ועדת לוקר)- פגיעה בשכבות החלשות !

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
716
תאריך: 
10/11/2014

הגבלת השימוש במזומן (ועדת לוקר)- פגיעה בשכבות החלשות !/

ביום 22.10.14 אישרה הממשלה פה אחד את המלצות הוועדה לצמצום השימוש במזומן במשק הישראלי, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר. המלצות הוועדה נוגעות לשלושה תחומים: הגבלת השימוש במזומן, הגבלת השימוש בצ'קים מוסבים, וקידום השימוש באמצעים אלקטרוניים.

התקנות החדשות של ועדת לוקר להגבלת השימוש במזומן שאושרו בהחלטת הממשלה וצפויות להיכנס להליך חקיקה, מכילות בחובן מלבד ירידת הרף בעסקאות בין עוסקים ל 10,000 ₪ בשנה הראשונה ו-5,000 בשנים שלאחר מכן, שתי בשורות חדשות בעלות משמעות, האחת הטלת סנקציה על העובר על הוראות הגבלה השימוש במזומן, בדרך של עבירה פלילית והטלת קנס מנהלי בסך 25% מערך העסקה על הקונה ו- 35% מערך העסקה על המוכר, והבשורה השנייה הינה החלת ההגבלה גם בעסקאות בין אנשים פרטיים (אם כי ברף גבוה יותר של 15,000 ₪, ו- 50,000 ₪ בעסקה למכירת רכב) כולל אותו קנס מנהלי (דרקוני) שיחול גם על עסקאות בין אנשים פרטיים (!)

הוראות אלו שנועדו לשמר את כוחם של הבנקים בישראל ולמנוע הלכה למעשה את האפשרות לעשות עסקאות מבלי להיות משועבד לבנק כלשהו ולשלם לו עמלות כפי שיעלו על דעת מנהלי הבנק מעת לעת, פוגעות באוכלוסיות החלשות פעמיים:

האחת באוכלוסיית בעלי ההכנסות הנמוכות - מובטלים ומרוויחי משכורת המינימום, אשר אינם יכולים לקבל חשבון עו"ש ללא שיחויבו בעמלות גבוהות על כל פעולה פשוטה, ואינם מסוגלים לדרוש מהבנקים לבצע עבורם פעולות ולהנפיק להם פנקסי צ'קים ללא תשלום, כפי שנהוג אצל לקוחות חזקים יותר וכעת לא תהיה להם ברירה אלא לשעבד את עצמם לבנקים. למרות זאת, ישנם באוכלוסיה זו אנשים מוגבלים בבנקים מסיבות שונות, שעם מעבר החוק לא יוכלו לפתוח חשבון בנק ולקבל כרטיס חיוב, ולכן כעת לא ברור כיצד יינתן להם פיתרון במסגרת החוק.

אוכלוסייה נוספת שתיפגע משמעותית הינה האוכלוסייה המבוגרת - קשישים שבדרך כלל גם נופלים בגדר אוכלוסיית בעלי ההכנסות הנמוכות, קשישים אלו, בחלקם ניצולי שואה, אינם מורגלים בשימוש בטכנולוגיות פשוטות ביותר ואמצעי התשלום בו הם משתמשים בדרך הינו שטרי כסף מזומן, תופעה זו נפוצה במיוחד אצל ניצולי שואה ופוגרומים אשר רגילים לשמור את הכסף בהישג יד ולהימנע משימוש בבנקים. הגבלת השימוש במזומן בקרב אוכלוסיה מוחלשת זו ו"הכרחתם" לפנות לבנקים ולהיעזר בכרטיסי "דביט" משוכללים הינה גזירה שציבור זה אינו יכול לעמוד בה. 

למותר לציין, כי נושא זה של הגבלת התשלום במזומן איננו עניין חדש, עד היום, ס' 47א לחוק מע"מ אסר על תשלום במזומן של 20,000 ₪ ומעלה בעסקות בין עוסקים. אולם, החוק לא עסק בעסקה שבה אחד הצדדים הוא אדם פרטי, וחשוב מכך לחוק לא היו שיניים, כך שגם עסקאות במיליוני שקלים בוצעו במזומן ללא הפרעה, לפיכך בהיעדר סנקציה אמיתית ואכיפה, חוק זה חמק מתחת לרדאר החברתי.

כל שנותר לקוות הוא שבמהלך הליכי החקיקה יהיו נציגי השכבות כאמור על מנת שגם קולם החלוש יישמע ויינתן להם פיתרון אמיתי שלא יהפוך אותם, לאחר כניסתו של החוק לתוקף, לעבריינים בעל כורחם.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.