העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 28.03.2024

תסדיר: 2024-03-28

האם המידע שמסרתם לרשות המסים מוגן?

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
635
תאריך: 
17/10/2012
מחבר: 

האם המידע שמסרתם לרשות המסים מוגן?/

לפני מספר ימים ניתנה החלטה על ידי כב' השופטת נחמה נצר מבית המשפט המחוזי בבאר שבע המעמידה בספק את ההגנה המלאה לה צופה נישום/עוסק לאחר שהוא "מתפשט" מול רשות המסים. בהחלטה שניתנה בע"מ 16219-03-12 נעתרה כב' השופטת נצר לבקשת חב' הקורנס מפעלי עופרת בע"מ (להלן :"המערערת"), באמצעות עו"ד יעקב קסטל, בענין גילוי מידע וזאת בהתאם לסעיף 142 לחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975 (להלן: "החוק"). לטענת המערערת, הוראות סעיף 142 לחוק אינן שוללות האפשרות מהמשיב לחשוף מידע בהליך המשפטי. כך גם נטען על ידי המערערת, כי טענת החיסיון שהעלה המשיב נועדה לשם הסתרת רשלנותו. לבסוף מוסיפה המערערת, כי המידע המבוקש דרוש לה לצורך הוכחת טענותיה בהליך.
כב' השופטת נצר קבעה בהחלטתה, וזאת בניגוד לנטען על ידי המשיב בתגובתו לבקשה זו של המערערת, כי "נקודת המוצא השיפוטית היא כי הכלל הנוהג הוא כלל הגילוי, והחיסיון הינו חריג.". זוהי בעצם הנחה בסיסית שנדונה לראשונה על ידי כב' השופט א' ברק ברע"א 291/99ד.נ.ד. אספקתאבן ירושלים נ' מנהל מע"מ (להלן: "הלכת ד.נ.ד."), וכך נקבע שם: "במצב כזה, זכותו של הפרט לדעת את הבסיס לאותה החלטה. רק ידיעה כזו תבטיח, שהשגתו על החלטת הרשות תהא עניינית וממוקדת. רק השגה שנעשית מתוך מידע מלא תהיה השגה אפקטיבית, הממצה את זכותו של המשיג לטעון את טענותיו ולתקוף באופן ישיר את המידע ששימש נגדו...". ובהמשך קבעה כב' השופטת נצר, כי "ניתן בהחלט לומר, כי הזכות לגילוי הינה חלק מהזכות ומהחובה לקיים הליך משפטי הוגן, זאת לצד הציפיה כי ההליך המשפטי יחתור ויביא לגילוי האמת." ובכך דחתה כב' השופטת נצר טענת המשיב לפיה מסירה וגילוי המידע יתאפשר לרוב רק שהמידע נוגע לנישום עצמו ולא לנישומים האחרים. 
יצוין, כי המגמה של "גילוי ראיות" למדה כב' השופטת נצר, בין השאר, מהדין בהליכים הפליליים.
לפיכך, נראה כי חובת הסודיות ברשות המסים כלפי אותם האנשים ה"לא קשורים באופן ישיר" לתיק המתנהל בבית המשפט הולכת ופוחתת. לבסוף, נדגיש, כי מפסה"ד של כב' השופטת נצר עולה "הנחייה" ברורה מבית המשפט לרשות המסים להסרת חיסוין וגילוי מידע לנישומים, וכך היא מציינת: "אין לשלול מראש את האפשרות כי יעלה בידי המבקשת להוכיח, שהעמדה בה אחזו רשויות המס כלפיה אינה דומה כלל ועיקר לעמדה שהפגינו רשויות אלו, כלפי החברות...".  
יצויין, כי קיימת פסיקה נוספת בענין המכרסם בחיסיון נישום/עוסק.
מאמר מורחב בענין זה יתפרסם בהמשך...  

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.